Praktijkfolder Medisch Centrum SZ
Spoedgevallen
Bel 112 bij levensbedreigende situaties!
Bij andere spoedeisende zaken tijdens kantooruren belt u de huisartspraktijk:
Telefoon: (023) 537 8320 en kies optie 1 – spoed
Bij verwondingen of spoedeisende klachten kunt u ook direct naar de praktijk komen.
Als u belt dat u eraan komt, kan de huisarts alvast rekening houden met uw komst.
Spoedpost in Haarlem Telefoon: (023) 224 2526 voor dringende, medische zaken buiten werkdagen (ma-vrij na 17.00 uur, weekend en feestdagen). U moet altijd eerst bellen naar de huisartsenpost.
Spaarne Gasthuis Locatie Noord: Vondelweg 999, 2026 BW Haarlem
Spaarne Gasthuis Locatie Zuid: Boerhaavelaan 22, 2035 RC Haarlem
Website: www.spoedposthaarlem.nl
Openingstijden en bereikbaarheid praktijk
De praktijk is iedere werkdag geopend van 8 tot 17 uur.
Tijdens de volgende tijden is de telefoon alleen voor spoed bereikbaar:
van 10.00-10.30 uur (overleg)
van 12.30-13.00 uur (lunchpauze)
van 14.30-16.30 uur (o.a. assistentespreekuur en administratie)
Afspraak maken
Het spreekuur wordt gehouden op iedere werkdag. Er is een avondspreekuur op woensdagavond. Wij werken uitsluitend op afspraak, dit geldt ook voor afspraken bij de praktijkondersteuner en assistente.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn en in verband met een optimale (telefonische-) bereikbaarheid verzoeken wij u bij om ’s morgens voor 12 uur te bellen voor het maken van een afspraak op het spreekuur.
Bij het maken van een afspraak zal de assistente vragen naar de reden van uw contact. Ze is daartoe opgeleid en doet dat om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en de mate van spoed van uw klachten. De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan. Heeft u meerdere klachten of vragen? Geef het aan bij het maken van de afspraak, dan kunnen we er rekening mee houden in onze agenda.
Telefonisch terugbelspreekuur
Indien u vragen heeft waarvoor geen afspraak op het spreekuur nodig is en de assistente kan uw vraag niet zelfstandig afhandelen, dan wordt u teruggebeld door de huisarts of de assistente na overleg met de huisarts. U wordt dan ’s middags gebeld.
Huisbezoek
Wanneer het niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen, dan kan de huisarts u ook thuis bezoeken. Bijvoorbeeld omdat u te ziek, (tijdelijk) gehandicapt of slecht ter been bent. Aanvragen van een visite graag voor 11 uur.
De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of een huisbezoek afgelegd wordt.
In de praktijk zijn de mogelijkheden voor onderzoek en behandeling beter.
Assistentie en praktijkondersteuning
De assistente staat u als eerste te woord wanneer u met de praktijk belt. Ze maakt afspraken voor het spreekuur, de huisbezoeken en het telefonische terugbelspreekuur. Zij weet het antwoord op veel praktische vragen, bijvoorbeeld over veel voorkomende medische vragen, verwijzingen en recepten. U kunt haar ook bellen voor uitslagen van urine- of bloedonderzoek of herhaalrecepten.
U kunt bij de assistente of de praktijkverpleegkundige verder terecht voor:
- Herhaalrecepten;
- Het meten van de bloeddruk;
- Aanstippen van wratten;
- Verbinden van wonden;
- Oren uitspuiten;
- Hechtingen verwijderen;
- Zwangerschapstest;
- Urineonderzoek;
- HB-meting (verdenking bloedarmoede);
- Longfunctietesten;
- Uitstrijkjes (in het kader van het bevolkingsonderzoek);
- Vaccinaties
Spreekuren praktijkverpleegkundige (praktijkondersteuner)
De praktijkverpleegkundige heeft eigen spreekuren voor:
- Diabetespatiënten;
- Patiënten met (risico op) hart en vaatziekten, hoge bloeddruk;
- Patiënten met astma of COPD;
- Vaatonderzoek
Spreekuur praktijk ondersteuner GGZ (POH-GGZ)
Bij de POH-GGZ kunt U terecht voor psychische klachten, zoals angst, spanning, somberheid, burn-out etc. Zij houdt op dinsdag spreekuur, u kunt een afspraak maken bij de assistente.
- Annuleren van een gesprek bij POH-GGZ
We verzoeken u uitsluitend af te zeggen als dit echt niet anders kan. Indien u plotseling verhinderd bent, is het belangrijk dat u minimaal 24 uur van te voren afbelt bij de huisartsenpraktijk. De tijd die voor u gereserveerd was, kan dan nog beschikbaar worden gemaakt voor iemand anders. Als u te laat af belt, of niet verschijnt zijn we genoodzaakt om een factuur te sturen. Voor het missen van een intake een bedrag van €50, voor vervolgafspraak €25.
Herhaalrecepten
Om (chronische) medicijnen te bestellen zijn er 3 mogelijkheden:
- Recepten kunnen digitaal aangevraagd worden via www.mijngezondheid.net
- U kunt Herhaalrecepten telefonisch aanvragen (keuzemenu 2)
- Of u kunt een briefje (met naam, geboortedatum en medicatie + dosering) of leeg medicijndoosje deponeren in de recepten brievenbus op de gang in de praktijk
Heeft u een vraag over een geneeskundige verklaring?
Vraagt u – bijvoorbeeld op verzoek van uw werkgever, de school van uw kinderen of een andere instantie – uw huisarts om een geneeskundige verklaring? Uw eigen huisarts kan u deze niet geven. Zulke geneeskundige verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts. Zo blijft er een duidelijke grens tussen uw eventuele behandeling door uw huisarts en het beoordelen of u bijvoorbeeld in staat bent om te werken of naar school te gaan en onder welke voorwaarden.
Wat kunt u doen om een geneeskundige verklaring te krijgen? U kunt zelf een verklaring geven of degene die een verklaring wil hebben, vragen of hij/zij een onafhankelijk arts daarvoor heeft.
Apotheek Servicepunt Santpoort-Zuid is iedere werkdag geopend van 14.00-16.00 uur voor het afhalen van medicatie en het stellen van vragen aan de apothekersassistente. U kunt ook gebruik maken van de afhaalautomaat, 24 uur per dag/7 dagen per week, aan de buitenzijde het gebouw. Voor beide mogelijkheden kunt u zich aanmelden bij de apotheek (kan via hun website)
Medicijnen zijn ook af halen bij de BENU apotheek in Bloemendaal, deze is maandag t/m vrijdag geopend van 8.30 uur tot 18 uur.
Adres: Bloemendaalseweg 85 Bloemendaal, Telefoon: (023) 525 7903 www.benuapotheek.nl